CHILDHOOD, EDUCATION AND INEQUALITY
Literacy experiences and school support with children and adolescents in a non-formal educational space
Abstract
The Popular Education Center for Children and Adolescents (CEPIA) is made up of a group of students, graduates and teachers from the National University of Villa María who, together with other committed activists, carry out research and intervention experiences with children and adolescents in the Las Playas neighborhood of the town of Villa María, Córdoba.
Since 2014, among the many activities carried out by CEPIA, it has held a literacy and school support workshop. In this article, we share some dialogues, opinions, concerns and debates about how this particular space was instituted and sustained, with the aim of systematizing the political and pedagogical view that circumscribes these educational practices in areas other than the school.
It is from the links co-constructed with children and adolescents who circulate through this collective experience, that we revalue the importance and the need to sustain this proposal in a situated and contextualized manner in the territory.
Keywords:
literacy and school support, popular education, childhood and adolescence, social inequality, territoryLicense
Copyright (c) 2022 Lucila Remondetti, Anahí Benavidez, Valentina Caballero Ibarra
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Downloads
References
Álvarez, A. & Ouviña, H. (2021). La palabra y el mundo: conversaciones freireanas. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Muchos Mundos Ediciones.
Bleger, R., et al. (2019). La alfabetización como camino para la emancipación. Una mirada desde la educación popular. 1er Congreso Latinoamericano de Ciencias Sociales de la Universidad Nacional de Villa María, articulando diálogos políticos y académicos en Ciencias Sociales. Villa María: Universidad Nacional de Villa María. Recuperado de: http://biblio.unvm.edu.ar/opac_css/38123/2228/BLeGeR-etal.pdf
Bourdieu, P. & Passeron, J. C. (1996). La reproducción. Elementos para una teoría del sistema de enseñanza. México: Distribuciones Fontamara, S.A.
Bourdieu, P. (1999). La miseria del mundo. Buenos Aires, Argentina: Fondo de cultura económica.
Bourdieu, P. (2007). El sentido Práctico. Madrid, España: Taurus.
Broll, C. & Jofre, A. (2020). Prácticas de institución de infancia de lxs educadorxs populares del CEPIA (Centro de Educación Popular para la Infancia y Adolescencia). (Trabajo Final de Grado). Villa María, Córdoba, Argentina: Instituto Académico Pedagógico de Ciencias Sociales, Universidad Nacional de Villa María.
Dussel, I. (2004). Desigualdades sociales y desigualdades escolares en la Argentina de hoy. Algunas reflexiones y propuestas. En: Desigualdades sociales y desigualdades escolares en la Argentina de hoy. Algunas reflexiones y propuestas. FLACSO, Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales, Sede Argentina. Recuperado de: http://bibliotecavirtual.clacso.org.ar/ar/libros/argentina/flacso/dussel.pdf
Dussel, I. (2019). Diez años de la Ley Nacional de Educación: debates sobre el pasado y el presente de la igualdad y la inclusión en la educación argentina. En Cuadernos De Educación, 17 (17). Recuperado de: https://revistas.unc.edu.ar/index.php/Cuadernos/article/view/25292
Fatyass, R. (2021). Infancias y educación popular en contexto de pandemia: reflexiones sobre experiencias político-pedagógicas con niñas y niños de clases populares. Paulo Freire Revista de Pedagogía Crítica, 19 (25), 38-58. ISSN: 0717-9065.
Freire, P. (1992). Política y Educación. España: Siglo XXI Editores.
Freire, P. (2010). Cartas a quien pretende enseñar. Buenos Aires, Argentina: Siglo XXI Editores.
Frigerio, G. (2008). La división de las infancias: ensayo sobre la enigmática pulsión antiarcóntica. Buenos Aires, Argentina: Del Estante Editorial.
Iriarte, I. A. (2021) Experiencias infantiles de niñas y niños de un barrio popular-periférico de la cuidad de Villa María. (Trabajo Final de Grado). Villa María, Córdoba, Argentina: Instituto Académico Pedagógico de Ciencias Sociales, Universidad Nacional de Villa María.
Ministerio de Educación de la Nación. (2021). Acompañar la alfabetización: un compromiso colectivo. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Ministerio de Educación de la Nación.
Minnicelli, M. (2017). Ceremonias mínimas: acción política instituyente de infancia. En: Mantilla, Stolkiner & Minnicelli (Comp.). Biopolítica e infancia: niños, niñas e instituciones en el contexto latinoamericano. México: Universidad de Guadalajara.
Muñoz Gaitán, L. (2006). Sociología de la infancia. Madrid, España: Síntesis.
Pavcovich, P. I. et al. (2016). Puntos de vista infantiles en una experiencia de educación popular. VIII Jornadas de Investigación en Antropología Social Santiago Wallace. Facultad de Filosofía y Letras. Universidad Nacional de Buenos Aires.
Pavcovich, P., Fatyass, R., & Iriarte, I. A. (2019). La re-producción de las infancias en situación de pobreza: entre lo territorial y lo institucional. Simposio; 3° Congreso de la Asociación Argentina de Sociología (Pre-ALAS Perú 2019). 2° Jornadas provinciales de Sociología de San Juan.
Petit, M. (1999). Nuevos acercamientos a los jóvenes y la lectura. México: F.C.E.
Proyecto de Extensión. (2022). “Habi(li)tar la palabra”. Espacios de alfabetización no formales. Convocatoria de Proyectos de Extensión. Instituto de Extensión. Universidad Nacional de Villa María.
Rockwell, E. (2009). La experiencia etnográfica: historia y cultura en los procesos educativos. Buenos Aires, Argentina: Paídos.
Salviolo, C. (2014). 20 años de derechos infantiles. Debates y perspectivas. Clase XV. Diploma Superior Infancia, educación y pedagogía. Cohorte 1. FLACSO Virtual.
Scarfó, G. (2020). Los niños y las niñas como productores de conocimientos, saberes y prácticas. Clase IV. Curso 5. La educación en la encrucijada: proyectos, pedagogías y prácticas. Capacitación Universitaria Extracurricular. Infancias Contemporáneas. Un enfoque histórico-social y antropológico. Facultad de Filosofía y Letras. Universidad de Buenos Aires.
Southwell, M. (2015). Infancias, escuela y educación: una mirada (entre) generaciones. En: Diálogos sobre Educación. Temas actuales en investigación educativa. 10, ISSN 2007-2171.
Stagno, L. (2011). El descubrimiento de la infancia, un proceso que aún continúa. En: Finocchio, S.; Romero, N. (comps.). Saberes y prácticas escolares. 41-61. En Memoria Académica. Recuperado de: http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/libros/pm.520/pm.520.pdf
Stagno, L. (2020). La escolarización de las infancias en la trama de la desigualdad social. Clase III. Curso 5. La educación en la encrucijada: proyectos, pedagogías y prácticas. Capacitación Universitaria Extracurricular. Infancias Contemporáneas. Un enfoque histórico-social y antropológico. Facultad de Filosofía y Letras. Universidad de Buenos Aires.
Tilly, C. (2000). La desigualdad persistente. Argentina: Manantial.
Truccone, D. P., Remondetti, L. & Huecke, E. N. (2019). Vecinos, parientes y extraños. Lógicas de apropiación territorial en un barrio de Villa María, Córdoba. 1er Congreso Latinoamericano de Ciencias Sociales de la Universidad Nacional de Villa María, articulando diálogos políticos y académicos en Ciencias Sociales. Villa María: Universidad Nacional de Villa María.