CHILDHOOD, EDUCATION AND INEQUALITY

Literacy experiences and school support with children and adolescents in a non-formal educational space

Authors

Abstract

The Popular Education Center for Children and Adolescents (CEPIA) is made up of a group of students, graduates and teachers from the National University of Villa María who, together with other committed activists, carry out research and intervention experiences with children and adolescents in the Las Playas neighborhood of the town of Villa María, Córdoba.

Since 2014, among the many activities carried out by CEPIA, it has held a literacy and school support workshop. In this article, we share some dialogues, opinions, concerns and debates about how this particular space was instituted and sustained, with the aim of systematizing the political and pedagogical view that circumscribes these educational practices in areas other than the school.

It is from the links co-constructed with children and adolescents who circulate through this collective experience, that we revalue the importance and the need to sustain this proposal in a situated and contextualized manner in the territory.

Keywords:

literacy and school support, popular education, childhood and adolescence, social inequality, territory

Author Biography

Lucila Remondetti, CCONFINES (CONICET-UNVM)

Licenciada en Sociología (UNVM). Doctoranda en Ciencias Antropológicas (UNC). Becaria Doctoral en Temas Estratégicos (CConFInES-CONICET). Su línea de investigación problematiza aspectos relacionados a los derechos, las políticas públicas y la administración estatal de las infancias, adolescencias y familias de clases populares en contextos de pobreza.  Se desempeña como adscripta en la cátedra “Sociología de las Organizaciones” (UNC) y en “Metodología de la Investigación Social I” (UNVM). Integra el Centro de Educación Popular para la Infancia y Adolescencia (CEPIA).

Downloads

Download data is not yet available.

References

Álvarez, A. & Ouviña, H. (2021). La palabra y el mundo: conversaciones freireanas. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Muchos Mundos Ediciones.

Bleger, R., et al. (2019). La alfabetización como camino para la emancipación. Una mirada desde la educación popular. 1er Congreso Latinoamericano de Ciencias Sociales de la Universidad Nacional de Villa María, articulando diálogos políticos y académicos en Ciencias Sociales. Villa María: Universidad Nacional de Villa María. Recuperado de: http://biblio.unvm.edu.ar/opac_css/38123/2228/BLeGeR-etal.pdf

Bourdieu, P. & Passeron, J. C. (1996). La reproducción. Elementos para una teoría del sistema de enseñanza. México: Distribuciones Fontamara, S.A.

Bourdieu, P. (1999). La miseria del mundo. Buenos Aires, Argentina: Fondo de cultura económica.

Bourdieu, P. (2007). El sentido Práctico. Madrid, España: Taurus.

Broll, C. & Jofre, A. (2020). Prácticas de institución de infancia de lxs educadorxs populares del CEPIA (Centro de Educación Popular para la Infancia y Adolescencia). (Trabajo Final de Grado). Villa María, Córdoba, Argentina: Instituto Académico Pedagógico de Ciencias Sociales, Universidad Nacional de Villa María.

Dussel, I. (2004). Desigualdades sociales y desigualdades escolares en la Argentina de hoy. Algunas reflexiones y propuestas. En: Desigualdades sociales y desigualdades escolares en la Argentina de hoy. Algunas reflexiones y propuestas. FLACSO, Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales, Sede Argentina. Recuperado de: http://bibliotecavirtual.clacso.org.ar/ar/libros/argentina/flacso/dussel.pdf

Dussel, I. (2019). Diez años de la Ley Nacional de Educación: debates sobre el pasado y el presente de la igualdad y la inclusión en la educación argentina. En Cuadernos De Educación, 17 (17). Recuperado de: https://revistas.unc.edu.ar/index.php/Cuadernos/article/view/25292

Fatyass, R. (2021). Infancias y educación popular en contexto de pandemia: reflexiones sobre experiencias político-pedagógicas con niñas y niños de clases populares. Paulo Freire Revista de Pedagogía Crítica, 19 (25), 38-58. ISSN: 0717-9065.

Freire, P. (1992). Política y Educación. España: Siglo XXI Editores.

Freire, P. (2010). Cartas a quien pretende enseñar. Buenos Aires, Argentina: Siglo XXI Editores.

Frigerio, G. (2008). La división de las infancias: ensayo sobre la enigmática pulsión antiarcóntica. Buenos Aires, Argentina: Del Estante Editorial.

Iriarte, I. A. (2021) Experiencias infantiles de niñas y niños de un barrio popular-periférico de la cuidad de Villa María. (Trabajo Final de Grado). Villa María, Córdoba, Argentina: Instituto Académico Pedagógico de Ciencias Sociales, Universidad Nacional de Villa María.

Ministerio de Educación de la Nación. (2021). Acompañar la alfabetización: un compromiso colectivo. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Ministerio de Educación de la Nación.

Minnicelli, M. (2017). Ceremonias mínimas: acción política instituyente de infancia. En: Mantilla, Stolkiner & Minnicelli (Comp.). Biopolítica e infancia: niños, niñas e instituciones en el contexto latinoamericano. México: Universidad de Guadalajara.

Muñoz Gaitán, L. (2006). Sociología de la infancia. Madrid, España: Síntesis.

Pavcovich, P. I. et al. (2016). Puntos de vista infantiles en una experiencia de educación popular. VIII Jornadas de Investigación en Antropología Social Santiago Wallace. Facultad de Filosofía y Letras. Universidad Nacional de Buenos Aires.

Pavcovich, P., Fatyass, R., & Iriarte, I. A. (2019). La re-producción de las infancias en situación de pobreza: entre lo territorial y lo institucional. Simposio; 3° Congreso de la Asociación Argentina de Sociología (Pre-ALAS Perú 2019). 2° Jornadas provinciales de Sociología de San Juan.

Petit, M. (1999). Nuevos acercamientos a los jóvenes y la lectura. México: F.C.E.

Proyecto de Extensión. (2022). “Habi(li)tar la palabra”. Espacios de alfabetización no formales. Convocatoria de Proyectos de Extensión. Instituto de Extensión. Universidad Nacional de Villa María.

Rockwell, E. (2009). La experiencia etnográfica: historia y cultura en los procesos educativos. Buenos Aires, Argentina: Paídos.

Salviolo, C. (2014). 20 años de derechos infantiles. Debates y perspectivas. Clase XV. Diploma Superior Infancia, educación y pedagogía. Cohorte 1. FLACSO Virtual.

Scarfó, G. (2020). Los niños y las niñas como productores de conocimientos, saberes y prácticas. Clase IV. Curso 5. La educación en la encrucijada: proyectos, pedagogías y prácticas. Capacitación Universitaria Extracurricular. Infancias Contemporáneas. Un enfoque histórico-social y antropológico. Facultad de Filosofía y Letras. Universidad de Buenos Aires.

Southwell, M. (2015). Infancias, escuela y educación: una mirada (entre) generaciones. En: Diálogos sobre Educación. Temas actuales en investigación educativa. 10, ISSN 2007-2171.

Stagno, L. (2011). El descubrimiento de la infancia, un proceso que aún continúa. En: Finocchio, S.; Romero, N. (comps.). Saberes y prácticas escolares. 41-61. En Memoria Académica. Recuperado de: http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/libros/pm.520/pm.520.pdf

Stagno, L. (2020). La escolarización de las infancias en la trama de la desigualdad social. Clase III. Curso 5. La educación en la encrucijada: proyectos, pedagogías y prácticas. Capacitación Universitaria Extracurricular. Infancias Contemporáneas. Un enfoque histórico-social y antropológico. Facultad de Filosofía y Letras. Universidad de Buenos Aires.

Tilly, C. (2000). La desigualdad persistente. Argentina: Manantial.

Truccone, D. P., Remondetti, L. & Huecke, E. N. (2019). Vecinos, parientes y extraños. Lógicas de apropiación territorial en un barrio de Villa María, Córdoba. 1er Congreso Latinoamericano de Ciencias Sociales de la Universidad Nacional de Villa María, articulando diálogos políticos y académicos en Ciencias Sociales. Villa María: Universidad Nacional de Villa María.

Published

30-11-2022

How to Cite

Remondetti, L., Benavidez, A. ., & Caballero Ibarra, V. (2022). CHILDHOOD, EDUCATION AND INEQUALITY: Literacy experiences and school support with children and adolescents in a non-formal educational space. Sociales Investiga, (12). Retrieved from https://socialesinvestiga.unvm.edu.ar/ojs/index.php/socialesinvestiga/article/view/595

Issue

Section

Avances de investigación