Manga, Animé y prácticas culturales: una experiencia con jóvenes de San Francisco

Authors

  • Franco Adrián Droetta Universidad Nacional de Villa María
  • Mauricio Grasso

Abstract

Manga and anime have been objects of global cultural consumption for 30 years. They no longer belong only to Japanese culture. For this reason, there are communities of fans of these products around the world who feel identified with their attributes and with the stories they convey, and who also celebrate the values ​​of said hobby in various ways in public and private spaces.

The paper aims to explore the communicational dimension of the phenomenon based on its dynamics in the community of young fans of the otaku subculture in the city of San Francisco, Córdoba, Argentina. There is a community of fans with general characteristics of the subculture, but also with particularities coming from the local idiosyncrasy, which make up the focus of the study.

As a methodological approach, a qualitative strategy was chosen: semi-structured interviews with member fans, observations at events, and virtual ethnography on social networks. In the theoretical perspective used for the analysis, a sociotechnical approach was combined with categories from cultural studies and with the historical development of oriental cultural media and products, particularly the phenomenon of manga and anime in Latin America, with the aforementioned local approach.

Keywords:

Anime, San Francisco, Subculture, Practices, Trajectories

Downloads

Download data is not yet available.

References

Droetta, F. (2020). El Sentido del Animé para los Jóvenes de San Francisco. (Trabajo Final de Grado). Universidad Nacional de Villa María.

Guerrero-Pico, Mar (2014). Historias más allá de lo filmado: fan fiction y narrativa transmedia en series de televisión. (Tesis de grado de Comunicación Social). Universidad Pompeu Fabra.

Grossberg, L. (2009). El corazón de los estudios culturales: Contextualidad, construccionismo y complejidad. Tabula Rasa, (10), 13-48. Recuperado a partir de: https://revistas.unicolmayor.edu.co/index.php/tabularasa/article/view/1474

Hall, S., & Jefferson, T. (2014). Rituales de resistencia. Las subculturas juveniles en la Gran Bretaña de Postguerra. Madrid: Traficantes de Sueños.

Hebdige, D. (2004). Subcultura. Paidós.

Jenkins, H. (2009). Fans, Blogueros y Videojuegos. Buenos Aires: Paidós.

Martínez Alonso, G. (2013). Tres momentos de la circulación del animé y el manga en la Argentina. Question, 1.

Papalini, V. (2006). Anime. Mundos tecnológicos, animación japonesa e imaginario social. Buenos Aires: La Crujía.

Rivarola, M. (12 de junio de 2020). San Diego Comic-Con de 2020 será virtual y gratuita. Indie Hoy. Recuperado de: https://indiehoy.com/noticias/san-diego-comic-con-de-2020-sera-virtual-y-gratuita/.

Scolari, C. (2008). Hipermediaciones: elementos para una teoría de la comunicación digital interactiva. Editorial Gedisa.

Scolari, C. (2019). Tweetland. Nuevos formatos textuales en la cultura snack. Observatorio de Cultura y Economía. República de Colombia.

Steimberg, O. (1991). Semiótica de los medios masivos. Ministerio de Cultura y Educación, Secretaría de Cultura de la Nación, Ediciones Culturales Argentinas.

Urresti, M. (Ed.). (2008). Ciberculturas juveniles: los jóvenes, sus prácticas y sus representaciones en la era de Internet. Buenos Aires: La Crujía.

Williams, R. (2003). La larga revolución. Buenos Aires: Nueva visión.

Published

11-07-2022

How to Cite

Droetta, F. A., & Grasso, M. (2022). Manga, Animé y prácticas culturales: una experiencia con jóvenes de San Francisco. Sociales Investiga, (11), 19–31. Retrieved from https://socialesinvestiga.unvm.edu.ar/ojs/index.php/socialesinvestiga/article/view/413

Issue

Section

Avances de investigación