Youth, digital technologies, and school as cultural and identity configuration

shifting perspectives and overcoming epistemological and political obstacles

Authors

  • Natalia Romina Tescione CCONFINES (CONICET), Universidad Nacional de Villa María

Abstract

This article reflects on the use of categories in social research, particularly related to culture, youth, and cultural configuration in the school context. It analyzes the school as a space of cultural mediation, shaped by disputes over identity, technology, and the production of meaning. Through a critical lens, the article addresses debates surrounding the notion of culture and identity, avoiding essentialism and reductionism, and proposes Alejandro Grimson's concept of "cultural configuration" as a tool for analyzing school dynamics. The paper also discusses the need to rethink analytical categories in light of current educational processes, emphasizing the methodological implications of studying digital technologies in education from this perspective. In this framework, key authors' contributions are reviewed to propose an approach that articulates the heterogeneity of experiences and perspectives in the classroom, overcoming the dichotomies between technological determinism and cultural constructivism. The conclusions highlight the importance of considering inequalities and disputes within the educational field, opening new avenues for research at the intersection of school, culture, and technology.

 

Keywords:

youth, digital technologies, identity, culture, school

Author Biography

Natalia Romina Tescione, CCONFINES (CONICET), Universidad Nacional de Villa María

Licenciada en Sociología por la Universidad Nacional de Villa María, actualmente cursando estudios de posgrado a través de una beca doctoral interna del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas de Argentina (CONICET) en el Doctorado en Estudios Sociales de América Latina (DESAL) del Centro de Estudios Avanzados (CEA) de la Universidad Nacional de Córdoba (Res. 1046/14) con mención en la línea de investigación socioantropológica de la educación. Se desempeña como Auxiliar Docente Graduada en la asignatura “Ciencias Sociales y Realidad” del Ciclo Transversal de Formación Común en el Instituto Académico Pedagógico de Ciencias Sociales de la UNVM, y como docente titular en el CENMA 107 Anexo Bella Vista, en las materias Sociología, Historia y Ciudadanía. Además, es docente en la Licenciatura en Recursos Humanos del Instituto Universitario Aeronáutico (IUA) en la asignatura "Ciencias del Comportamiento III". Ha participado activamente en diversos equipos de investigación, formando parte de proyectos de I+D financiados por CONICET y el Instituto Académico Pedagógico de Ciencias Sociales de la UNVM, centrados en temas como la cultura digital y las políticas educativas.

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Published

05-07-2025

How to Cite

Tescione, N. R. (2025). Youth, digital technologies, and school as cultural and identity configuration: shifting perspectives and overcoming epistemological and political obstacles. Sociales Investiga, (16), 8–22. Retrieved from https://socialesinvestiga.unvm.edu.ar/ojs/index.php/socialesinvestiga/article/view/810

Issue

Section

Avances de investigación