Massification and democratization in access to higher education

The profile of the first people to graduate from a university higher education institution

Authors

Abstract

This article presents preliminary results of the research for the completion of a master's thesis about the socio-educational trajectories of people who graduated from a new university higher education institution. They are analyzed within the framework of the development of massification and democratization processes in access at the level of recent decades, linked to the increase in educational demand as well as the expansion of supply. They have been overshadowed by high levels of shelling and low graduation rates. This way, this article seeks to address the impact of these processes in a situated way, through the reconstruction of the profile of the first graduates of the San Francisco Regional Higher Education Center (CRES SF), seeking to recognize who they are who have achieved the graduation, in the case of an institution that emerge as a policy of expansion of university higher education. The data used was obtained through a survey administered to the total population of graduates under study.

Keywords:

university higher education, massification of higher education, democratization of higher education, graduate, graduate profile

Author Biography

Lucrecia Camila Brunis, Universidad Nacional de Villa María, Instituto A. P. de Ciencias Sociales

Licenciada en Sociología, por la UNVM. Especialista en docencia universitaria y maestranda en docencia universitaria, por UTN. Su tesis de maestría se vincula a los procesos de masificación del nivel superior. Posee experiencia en intervención social con juventudes de sectores populares y de docencia en espacios educativos no formales. Se especializa en investigación sobre juventudes. Actualmente docente en el nivel medio y superior universitario (concursada). 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bourdieu, P. & Passeron, J. C. (1967) Los herederos. Los estudiantes y la cultura. España: Labor.

Bourdieu, P. & Passeron, J. C. (1970) La reproducción: Elementos para una teoría del sistema de enseñanza. España: Laia.

Calduch, I.; Álamo, E.; Francàs, J.; Gutiérrez, N. & Valenzuela, M. (2017, octubre) Perfil de los estudiantes recién llegados a la Universidad de Barcelona. Grupo de Trabajo de Rendimiento Académico. Observatorio del Estudiante. Universidad de Barcelona.

Castells, M. (1996-1998) La era de la información: economía, sociedad y cultura. México: Siglo XXI.

Combessie, J. C. (2003) El método en Sociología. Córdoba: Ferreyra Editor.

Cornejo Mena, M. E. (2016) El perfil del estudiante de nuevo ingreso (Tesis de Maestría). El Salvador: Universidad Centroamericana

Dalle, P., Boniolo, P., & Navarro-Cendejas, J. (2019) Efectos del origen social familiar en el logro educativo en el nivel superior en Argentina y México. Caminos diferentes, desigualdades similares. Revista de Educación y Derecho, 19 (2),1-28. Recuperado de: https://revistes.ub.edu/index.php/RED/article/view/28394/29091

Drucker, P. (1969) The Age of Discontinuity. Guidelines to our changing society. Inglaterra: Routledge.

Dussel, I.; Caruso, M. (1999) La invención del aula. Una genealogía de las formas de enseñar. Argentina: Santillana.

Ezcurra, A. M. (2011) Igualdad en educación superior: un desafío mundial. Universidad Nacional de General Sarmiento. IEC - CONADU.

Ezcurra, A. M. (2020) Educación Superior en el Siglo XXI. Una democratización paradojal. Escenarios globales y latinoamericanos. Revista Latinoamericana de Políticas y Administración de la Educación, (12), 112-127.

Ezcurra, A. M. (2022) Inclusión y desigualdades en alza. Algunos impactos del COVID-19. Revista Educación Superior y Sociedad, 34 (2), 224-257. Doi: 10.54674/ess.v34i2.617

Fernández Lamarra, N; & Pérez Centeno, C. (2016) La educación superior latinoamericana en el inicio del nuevo siglo. Situación, principales problemas y perspectivas futuras. Revista Española de Educación Comparada, 27. 123-148. DOI: 10.5944/reec.27.2016.15044

Galli, M. G. & García, p. (2023, 13 al 15 de diciembre) Desafíos de la Educación Superior en Argentina hacia el 2030: el acceso al nivel superior en el período 2010-2020. XXII CIGU. Asunción, Paraguay. https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/253905?show=full

García, P. (2023) Nuevos ingresantes a las universidades del Conurbano bonaerense: características y tendencias para pensar los inicios a la universidad. Confluencia de Saberes, 7 (3), 6-30. https://ri.conicet.gov.ar/handle/11336/221103

García de Fanelli, A. & Adrogué, C. (2021) Equidad en la educación superior latinoamericana: dimensiones e indicadores. Revista Educación Superior Y Sociedad (ESS), 33(1), 85-114. https://doi.org/10.54674/ess.v33i1.339.

Lewkowicz, I. (2007) Escuela y ciudadanía. En: Corea, C. y Lewkowicz, I. Pedagogía del aburrido. Escuelas destituidas, familias perplejas. Buenos Aires: Paidós.

Mingo, A. (2006) ¿Quién mordió la manzana? Sexo, origen social y desempeño en la Universidad. México: FCE, UNAM

Ministerio de Educación de la República Argentina (2012, 14 de agosto) Resolución 1366. https://www.argentina.gob.ar/educacion/universidades/expansion-educacion-superior

Ministerio de Educación de la República Argentina (2021) El 2030 como horizontes de transformaciones para la Educación argentina.

Mosteiro Garcia, J. (1997) El género como factor condicionante de la elección de carrera: hacia una orientación para la igualdad de oportunidades entre los sexos. Revista galego-portuguesa de psicoloxía e educación, 1, 305-315.

Nadorowski, M. (1994) Infancia y poder. La conformación de la pedagogía moderna. Argnetina: Aique.

Ozollo, M. F. & Paparini, C. (2016) El “otro” con-mueve la política académica. El derecho a la educación superior. Argentina: Noveduc.

Pérez-Contreras B., González-Otero K., & Polo-Bolaño Y. (2018) Perfil sociodemográfico y económico de estudiantes universitarios. Búsqueda, 5(20), 48-62. https://doi.org/10.21892/01239813.391

Rama, C. (2009) La tendencia a la masificación de la cobertura de la educación superior en América Latina. Revista Iberoamericana De Educación, 50, 173–195. https://doi.org/10.35362/rie500668

Reisberg, L. & Watson, D. (2014) Acceso y equidad. Liderazgo para universidades de clase mundial. Desafíos para países en desarrollo. Universidad de Palermo, Colección de Educación Superior.

Tenti Fanfani, E. (2001) La educación como asunto de Estado. En Sociología de la educación. Argentina: Ediciones Universidad Nacional de Quilmes.

Touraine, A. (1969) La société post-industrielle. Francia: Denoël

Trow, M. (1974) Problems in the Transition from Elite to Mass Higher Education. En: OCDE (comp.), Policies for Higher Education. General Report on the Conference on Future Structures of Post-Secondary Education. OCDE. pp. 51-101.

Published

05-07-2025

How to Cite

Brunis, L. C. (2025). Massification and democratization in access to higher education : The profile of the first people to graduate from a university higher education institution. Sociales Investiga, (16), 38–51. Retrieved from https://socialesinvestiga.unvm.edu.ar/ojs/index.php/socialesinvestiga/article/view/802

Issue

Section

Avances de investigación