Go through the traces of a historicized present, to build new paths in Physical Education

Authors

Abstract

The purpose of the following essay is to make visible what happened before and during the creation of the Secretary of Sports and Tourism of the city of Villa Nueva in 2015, to enhance its functions and services to the community from the year 2020, start of a new period of political mandate. Through sports and recreation, dimensions that make up the field of Physical Education, an area that crosses the present investigation.

This tour intends to investigate and listen to the "voices" of Villanovenses in relation to their demands, needs and interests to project transformative proposals. As well as traveling and re-constructing the path of Physical Education in the city, taking historical processes as an inherent source of knowledge, explanation of the present and projection towards the future.

Keywords:

Physical education. Sport and Recreation. historicized present. Historical processes. New Villa

Author Biography

Virginia Asteggiano, Universidad Nacional de Villa María, CIT, CONICET

Doctoranda en Ciencias de la Educación (desde 2023) por la Universidad Nacional de Cuyo con el tema: Educación Física y sensibilidades sociales. Análisis de prácticas corporales urbanas de jóvenes en ámbitos escolares y no escolares en la ciudad de Villa María y Villa Nueva, Córdoba (2023-2026). Es diplomada en Estudios Sociológicos de Cuerpos y Emociones (2023) por el Centro de Investigaciones y Estudios Sociológicos (CIES) y Licenciada en Educación Física (2020) por la Universidad Nacional de Villa María. Actualmente es becaria doctoral CONICET-CIT Villa María Universidad Nacional de Villa María y docente auxiliar con dedicación simple en los espacios curriculares de: Metodología de la Investigación y Taller de apoyo al TFG en la Licenciatura de Educación Física de la Universidad Nacional de Villa María (desde 2023 a la actualidad). Además es docente titular en los espacios curriculares de: Práctica Docente II y Gestión de proyectos en el Instituto Superior de Educación Física Bell Ville. (2023 a la actualidad).

Downloads

Download data is not yet available.

References

Achilli, E. (2001) Modulo III: Metodología y técnicas de la investigación. Córdoba, Argentina.

Achilli, E. (2005) Investigar en Antropología social. Los desafíos de transmitir un oficio. Laborde editor. Rosario, Argentina.

Ander-Egg, E. (2003) Repensando la investigación-acción-participativa. LUMEN/HVMANITAS. Buenos Aires, Argentina.

Ander-Egg, E. (2010) Cómo elaborar un proyecto-Guía para elaborar proyectos sociales y culturales. LUMEN/HVMANITAS. Buenos Aires, Argentina.

Basualdo, S. (2011) Un lugar llamado Villa Nueva. El autor-Villa Nueva, Argentina.

Belzunegui, E.A. (2012) El diseño del análisis. Revista de Metodología de Ciencias Sociales. ISSN: 1139-5737. Empiria.

Berenson, M. (1996) Estadística básica en administración, conceptos y aplicaciones. Pearson Educación.

Bossio, M. A. (2006) Política deportiva: Factores reales del sistema deportivo. Liberabit. Lima, Perú.

Gerlero, J. (2004) ¿Ocio, Tiempo Libre o Recreación? Aportes para el estudio de la Recreación. Educo. Buenos Aires, Argentina.

Gómez, J. R. (2008) “Educación Física. La educación física y su contenido”. Universidad de Flores, Argentina. (citado 13 de Diciembre de 2009).

Granado, P. (2011) Villa Nueva, un pueblo con historia. Biblioteca Popular Luis Roberto Altamira-Villa Nueva, Argentina.

Guber, R. (2001) La etnografía: Método, campo y reflexividad. NORMA- Bogotá.

Humphrey, T. (1997) Revista Española de Investigaciones Sociológicas. Volumen 79. Ciudadanía y clase social. CIS-España.

Medeiros, E. (1969) “Juegos de recreación”. Buenos Aires; Ruy Díaz.

Pereyra, L. (2018) Historias de Villa Nueva. El mensú ediciones. Villa Nueva, Argentina.

Rozengardt, R. (2013) La Educación Física y el cuerpo. En el marco del 10° Congreso Argentino y Latinoamericano de Educación Física-UNL.

Salazar, M. C. (1992) La investigación-acción participativa: inicios y desarrollos. Editorial Popular. España.

Salord, S. G. (2013) La entrevista en Ciencias Sociales. Registro de clases- desgrabación. - Universidad Nacional de Córdoba, Argentina.

Zambaglione, D. (2015) La recreación y el deporte social como medio de inclusión: Conceptualizaciones, reflexiones y debates. Universidad Nacional de La Plata, Argentina.

Published

05-07-2025

How to Cite

Asteggiano, V. (2025). Go through the traces of a historicized present, to build new paths in Physical Education. Sociales Investiga, (16), 123–139. Retrieved from https://socialesinvestiga.unvm.edu.ar/ojs/index.php/socialesinvestiga/article/view/579

Issue

Section

Reseñas de TFG