Financial education of older adults: current situation in Argentina and challenges of Covid-19

Authors

  • Patricia Inés Musa IAPSC - Universidad Nacional de Villa María
  • Cecilia Ficco IAPSC - Universidad Nacional de Villa María
  • Valeria Elisa Mainero Universidad Nacional de Villa María

Abstract

Financial education (FE) is conceived as a process through which individuals can better understand financial concepts, know financial products and services, and acquire skills and abilities to make appropriate decisions in planning and managing their personal finances, which allow them to improve their behavior in this area and thus achieve greater well-being. In Argentina, there are important deficiencies in the population's FE, which is even more evident in the case of older adults. The special context of ASPO, which has been arranged in Argentina as a palliative to face the COVID-19 pandemic, has clearly evidenced this situation, which calls us, in our role as academics, to reflect on this important problem related to the elderly, who are the ones who make up the most vulnerable group and the one most affected by the pandemic. In this framework, the present work is proposed, which aims to describe the current situation of FE of Argentine older adults, as well as to reflect on the challenges that FE presents in our country for this age group in the current context.

Keywords:

financial education, older adults, Argentina, Covid-19, deficiencies

Downloads

Download data is not yet available.

References

AMADASI, E. Y CICCIARI, M. (2019). Los servicios bancarios en las personas mayores. Observatorio de la deuda social argentina. Buenos Aires: UCA.

ARANGUREN, R. (1 de Junio de 2020). Adultos mayores y banca electrónica: crónica de una frustración anunciada. Diario La Nación. Recuperado de https://www.lanacion.com.ar/opinion/adultos-mayores-banca-electronica-cronica-frustracionanunciada-nid2372293.

BANCO DE DESARROLLO DE AMÉRICA LATINA -CAF- (2016). Encuesta de medición de capacidades financieras en los países andinos. Chile.

BANCO DE DESARROLLO DE AMÉRICA LATINA -CAF- (2017). Determinantes socioeconómicos de la educación financiera. Evidencia para Bolivia, Colombia, Ecuador y Perú.

BANCO CENTRAL DE LA REPÚBLICA ARGENTINa (2017). Encuesta de medición de capacidades financieras en Argentina. Buenos Aires: BCRA.

BANCO CENTRAL DE LA REPÚBLICA ARGENTINA (2019). Informe de inclusión financiera.

CONNOLLY, C. Y HAJAJ, K. (2001). Financial Services and Social Exclusion. Sidney: Financial Services, Consumer Policy Centre-University of New South Wales.

GÓMEZ BLANCO, A. (2020, Abril 23). Cómo proteger a los mayores de los 'hackers' en tiempos de COVID-19. Extraido el 1 Septiembre, 2020 de https://www.bbva.com/es/como-proteger-a-losmayores-de-los-hackers-en-tiempos-de-covid-19/.

INSTITUTO NACIONAL DE ESTADÍSTICA Y CENSOS (2012). Encuesta Nacional sobre Calidad de Vida de Adultos Mayores. Principales resultados Serie Estudios INDEC N° 46. Argentina.

KLAPPER, L., LUSARDI, A. Y VAN OUDHEUSDEN, P. (2015). Financial Literacy Around the World: insights from the Standard & Poor’s ratings services global financial literacy survey. World Bank Development Research Group.

MAGNONI, B., ROA, M. J., BURGUESS, E. Y QUIROS, R. (2020). Diagnóstico de la Eficiencia de la Protección a los Usuarios de Servicios Financieros en México. Sparkassenstiftung für internationale Kooperation y Nacional Monte de Piedad.

MINISTERIO DE HACIENDA. PRESIDENCIA DE LA NACIÓN ARGENTINA (2019). Plan Nacional de Educación Financiera.

NACIONES UNIDAS (2010). Objetivos de Desarrollo del Milenio.

OCDE/CAF (2020), Estrategias nacionales de inclusión y educación financiera en América Latina y el Caribe: retos de implementación.

ORGANISATION FOR ECONOMIC COOPERATION AND DEVELOPMENT (OECD) (2005). Improving Financial Literacy: Analysis of Issues and Policies, París. OECD.

ORGANISATION FOR ECONOMIC COOPERATION AND DEVELOPMENT -OECD- (2010). Detailed Guide to Evaluating Financial Education Programmes. Government of Canada on Behalf of the Organisation for Economic Cooperation and Development (OECD) International Network on Financial Education (INFE).

RACCANELLO, K. Y HERRERA, E. (2014). Educación e inclusión financiera. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 44(2), 119-141.

ROA, M. (2019). Digitalización para la inclusión financiera: educación financiera y protección al Consumidor Financiero. Presentación en XI Conferencia de Educación e Inclusión Financiera en América Latina y el Caribe. CEMLA y Banco de México, Ciudad de México.

Published

25-06-2020

How to Cite

Musa, P. I., Ficco, C., & Mainero, V. E. (2020). Financial education of older adults: current situation in Argentina and challenges of Covid-19. Sociales Investiga, (9), 8–19. Retrieved from https://socialesinvestiga.unvm.edu.ar/ojs/index.php/socialesinvestiga/article/view/299

Issue

Section

Avances de investigación